أسرة شباب الدلتا

أسرة شباب الدلتا

مرحبا" بكل السادة الزوار والاعضاء . نرجوا ان ينال المنتدى اعجابكم . بتسجيلكم نزداد تشريفا" وباقتراحاتكم نزداد تطويرا" . اهلا" بكم فى اى وقت ومن اى مكان ... ادارة المنتدى
حافظوا على مصر . اللهم احفظ بلدنا مصر من كل سوء وجنب اهلها الفتن يا رب العالمين . حافظوا على مصر

    مطالب الثورة ..واحتكار الثروة

    شاطر
    avatar
    السيد المزين

    ذكر عدد المساهمات : 173
    نقاط : 6171
    السٌّمعَة : -1
    تاريخ التسجيل : 09/11/2010
    العمر : 27
    انا ساكن هنا : ابو صير غربية
    العمل/الترفيه : طالب
    المزاج : عالى
    06032011

    مطالب الثورة ..واحتكار الثروة

    مُساهمة  السيد المزين

    مطالب الثورة ..واحتكار الثروة


    كرامة حرية عدالة اجتماعية تغيير شعارات رفعها ثوار 25 يناير حتى يوم تنحى الرئيس السابق 11/2/2011 وهذه بالاصح مطالب مشروعة ومن حق اى شعب ان تتحقق.
    فمن حق اى شعب ان تصان كرامته داخليا وخارجيا كما تنص الوثيقة التى قام عليه الدستور ان كرامة الفرض انعكاس طبيعى لكرامة الوطن ونخجل ان نقول كرامة المواطن الذى اغتصبت وانتهكت كرامته سواء داخليا من قبل رجال الشرطة ويعد من الاسباب الرئيسية التى دفعت الشعب للثورة هى اهانة الشرطة للشعب المصرى من تعدى على الاخرين بالضرب و غيرها من انواع الاهانة التى لا يرضى بها الشعب فمن اسباب ثورة اهالى الاسكندرية مقتل
    (خالد سعيد) الذى لقى مصرعه بعد تعذيب الشرطة له .
    ونجد امن الدولة وهو جهاز المفترض ان تكون الوظيفة الاساسية له هى حماية الدولة وليس الاهانة او التحكم فى خصوصيات الشعب ،فماذا يعنى ان يسجن مواطن تحت اسم امن الدولة دون اى سبب؟
    وماذا يعنى ان يتم تعيين رؤساء الجامعات ورؤساء الصحف القومية والعمداء حتى العميد من قبل امن الدولة ؟
    يمكن لنا ان نحصر وظيفة جهاز امن الدولة فى وظيفة واحدة وهى الحفاظ على امن الدولة والدولة مكونة من الشعب والشعب مكون من افراد وعندما يتهاون هذاالجهازفى الحفاظ على امن افراد الدولة ونهينهم ونهين كرامتهم فلابد ان ينحل جهاز امن الدولة لانه فقد الوظيفة الاساسية له .
    ويكفى ان نعلم بان تاريخ امن الدولة مبنى على الفساد منذ انشاؤه فى مصر على يد الانجليز 1913
    وكان يدعى بالامن السياسى ثم تغيرت اسماؤه بعد ذلك الى قسم المخصوص وكانت مهمته هى تتبع الوطنيين الذين يعارضون الانجليز وفى عهد ثورة 23يوليو بالخصوص عهد جمال عبد الناصر تغير اسمه ليصبح جهاز المباحث العامة لخدمة الثورة اما فى عهد السادات تغير اسمه ليصبح المباحث العامة لامن الدولة اما فى عهد حسنى مبارك تغير اسمه ليصبح جهاز امن الدولة لخدمة السلطة والنظام الفاسد هذا هو التاريخ المشرف لامن الدولة ويكفى ان نقول بان ما بنى على باطل فهو باطل .
    اما بالنسبة لكرامة المواطن خارجيا لقد انتهكت كرامتنا خارجيا كما انتهكت داخليا فكيف يمرض الجسم من الداخل دون ان تظهر عليه علامات خارجية فلقد تدهورت كرا متنا واصبح المصرى مهان عالميا حتى حتى حصلنا على شهادة الجودة والاعتماد والامثلة كثيرة وغنية عن التعريف فنحن لا نغفل عن مقتل المصريين على الحدود ولا نغفل عن مقتل المصريين من بعض الدول العربية والمسؤليين لا يحركوا سا كنا .
    ولو تحدثنا عن الحرية سنقول ونقر اننا عشنا فى ديمقراطية جوهرية لكننا من الداخل مكبليين الراى والتعبير.
    فلو تكلمنا عن الديمقراطية من منظور الحرية فهى ان يكشف الفرد الفساد والمفسدين دون اى حجر على رايه او تلفيق التهم له فهل يكون مصير من يامر بالمعروف وينهى عن المنكر ان يكون السجن او غيره من انواع العقاب ؟
    اما العدالة الاجتماعية والتى يندرج تحتها بند اساسى وهو المساواة بين البشر فى كل شىء والا نفرق بينهم الا بحسب العلم والمجهود ومكانة كل منهم .
    فكيف يعقل ان يكون اجر فرد ملا يين فى العام واخر لا يتجاوز راتبه ال500جنيه فى الشهر ؟
    وكيف يعقل ان تمتلك قلة قليلة مليارات الدولارات ومصر مدانة و40%او اكثر تحت خط الفقر ؟
    وهل يعقل ان نساوى الحرامى والطبال والراقص وتاجر المخدرات بالعالم والمهندس والدكتور ؟
    فلقد دنس النظام السابق مفهوم العدالة الاجتماعية التى نادت بها ثورة 23يوليو .
    التغييرهو من المطالب الاساسية الذى وضع على قا ئمة مطالب الثورة ويتفرع منه تغيير النظام(اسقاط النظام)
    للدرجة التى اصبح يوم خلع الرئيس مبارك يوم فرحة لجميع المصريين مرددين سقط الطاغية سقط فرعون .
    وهذا ان دل فهو يدل على القهر الذى عايشه المصريين طوال فترة الثلاثين عام الماضية .
    ويبقى لنا ان نبارك للشعب المصرى على شروع ثورته فى النجاح التى ابهرت العالم واثبتت للجميع بان شعب مصر من شباب ونساء واطفال وشيوخ قادر على مواجهة وتحدى الظلم والفساد مهما استمر طويلا فلسوف ياتى اليوم الذى يثور فيه الشعب وهذا ما ظهر فى ثورة 25 يناير .



    _________________
    شاعر الجيل
    مُشاطرة هذه المقالة على: diggdeliciousredditstumbleuponslashdotyahoogooglelive

    avatar

    مُساهمة في الخميس مارس 10, 2011 9:43 am  just girl

    أحييك على طريقة سرد الموضوع
    أتمنى من كل الشباب التكاتف من أجل اصلاح مصر لتكون دولة مدنية
    بمعنى الكلمة وأتمنى من الشباب الواعى شباب الثورة المحافظة على رونق الثورة كما هو ومنع اى شخص يسعى لان يلوث هذه الثورة تحت مسمى الثورة المضادة التى بدأت حاليا من خلال الشائعات
    تمنياتي لك بالتوفيق ان شاء الله
    avatar

    مُساهمة في الخميس مارس 10, 2011 2:07 pm  السيد المزين

    اشكرك جدا بس عايز اوضح حاجة ودى تهم مصر كلها الدولة المدنية انا راى مختلف شوية تقدرى تقولى الدولة المدنية دى عملت ايه؟على مر السنين من ايام محمد على وحتى الان ؟انا هاقولك رجعتنا لورا واهانتنا وضيعت كرامتنا وبقينا متخلفين انا مش هاقولك نكون دولة دينية مع ان هو ده الاصح وعايز اوضح ان الدين الاسلامى منذ بيعة العقبة الا تبايع فيها الرسول وهو بيدعوا للدولة المدنية وهو ان يشرع الناس دستورهم وان يختاروا من يحكمهم (انتم اعلم بامور دنياكم )وهى الدولة المدنية ذات المنظور الاسلامى .

    وبعدين الدولة المدنية دى مين الا اخترع انشائها هما الغرب بسب ان باباوات اوربا كانوا بيتحكموا فى كل شىء وكانوا بيعتبروا انهم كلمة الله فى الارض وان حكمهم مقدس لكن هل الاسلام بيدعى الى ذلك؟
    ولو افترضنا انها تكون دولة مدنية هل هذا يعنى اننا نغير المادة التانية من الدستور ونقول المصدر الرئيسى للتشريع هو الدستور وان مصر دولة مدنية شوفى ايه كم الفساد الا هيترتب على ذلك ..
    .
    avatar

    مُساهمة في الخميس مارس 10, 2011 9:34 pm  just girl

    كلامك مظبوط وكلنا بنسعى لتحقيق المدينة الفاضلة اللى كانت ايام الرسول والصحابه ولكن دا صعب يتنفذ خصوصا اننا لسه مابنقاش ايد واحدة زى مابنقول لان لسه فينا اللى بيعمل مظاهرات فئوية ودا لو استمر مش هنتقدم خطوة قدام
    أحييك للمرة التانية ع كلامك
    ولكن فى النهاية الاختلاف فى الراي لا يفسد للود قضيه ولا ايه؟
    avatar

    مُساهمة في الجمعة مارس 11, 2011 2:00 pm  السيد المزين

    باذن الله البلد هاترجع زى الاول واحسن ودى ضربة البد بتدفعها فى سبيل الحريةوشكرا
    avatar

    مُساهمة في الجمعة مارس 11, 2011 3:57 pm  لؤلؤه الشرق

    السلام عليكم
    اولا .يا استاذ سيد مصر دوله اسلاميه منذ ان دخلها الاسلام فى عهد عمرو بن الخطاب ودستورها مستمد من الشريعه الاسلاميه وهذا امر لايختلف عليه اثنان على وجه الاطلاق
    ثانيا .اول من ادخل الحياه النيابيه فى مصر كان محمد على وهى تمثل مجالس الشعب والشورى فى وقتنا الحالى وكانت صوريه يعنى فيها فئات تمثل الشعب كله ولكنها كانت صوريه يعنى هما يتكلمو وهو فى الاخر يعمل اللى هو عايزه وفى الاخر لازال التاريخ عندما يذكر محمد على يذكر محمد على والدوله الحديثه ونهضه فى التعليم والصحه والجيش
    ثالثا حضرتك المشكله مش فى نظام فاسد لان النظام مش هما شويه الناس اللى بيتحسبوا دلوقتى
    الفساد فساد ضماير يعنى حضرتك بالرغم من الثوره هناك من يستغلو الفرص لتصفيه الحسابات واللى يقدر يسرق حاجه يسرقها والنصب فى كل مكان وعدم الامان نهائيا والفساد فى كل مكان ليس فى ضباط الشرطه وامن الدوله فقط
    رايعا حضرتك انا اعرف كويس ان مش كل اللى فى الشرطه وامن الدوله فسدين بالعكس لو ثبت فساد على اى ضابط بيتعرض لمحاكمه عسكريه والفصل او نقله من الشغل ودا معروف وبيحصل من زمان وانا اعرف ناس كتير فى الشرطه على المستوى الشخصى
    خامسا واخير ا لة حضرتك قدر تنهى فساد الضمائر دا انا على استعداد الانحناء احتراما لهذه الثوره
    avatar

    مُساهمة في الجمعة مارس 11, 2011 4:40 pm  السيد المزين

    كلام جميل وعارف ان مصر اسلامية منذ ايام عمرو بن العاص وان محمد على هو الا دخل الدولة المدنية فى مصر ومتاكد ان الحكاية مش حكاية نظام فاسد وعارف اننا لازم نغير من نفسنا الاول بس هل واحنا بنغير من نفسنا نسيب المفسد يفسد زى ما هو عايز نقوله استنى هانغير من نفسنا الاول وبعد كده نحاسب حضرتك متعرفيش عندما قام الشباب وتلاهم الشعب بالثورة مرددين لا للظلم لا للظالم كده بنغير من نفسنا عرفنا حقنا ومبقناش شيطان اخرس ونهينا عن المنكر وامرنا بالمعروف وبعدين لو فى اب حرامى هل كل ولاده هايكونوا دكاتره وشيوخ هو ده النظام بتاع بلدنا كان معظمهم فاسد .

    اما بالنسبةلامن الدولة اى شىء ضرره اكتر من نفعه بنقطعه وهو ده الا عمله جهاز امن الدولة اهان الشعب المصرى ودى لوحدها كفاية كرامتنا فوق كل شىء.
    اما بالنسبة للشرطة الشرطة طول عمرها بتعامل الشعب معاملة وحشة وده ميمنعشى انه يكون فى ناس منهم كتير بتراعى ضميرهم مثل خالد العمدة واتحداكى لو قلتى اى شخص دخل الشرطة ايا كان من غير وسطة او رشوة.
    واخيرا الثورة عملت كتير وبينت حاجات كتير قوى وعايز اقول انى بحترم الثورة جدا ولا انحنى لغير الله ..............


      الوقت/التاريخ الآن هو الأربعاء ديسمبر 19, 2018 12:11 pm